Методична скарбничка

Тема уроку:      Кіномистецтво. Історія кіно. Видатні актори та режисери світового кіно

   Мета:                      навчальна: познайомити учнів з  поняттям «кіномистецтво», 
                                   художніми засобами кіно; видатними акторами, режисерами
                                   світового кіно та їх  кращими творами, з кінопреміями  та
                                    кінофестивалями.                                 
                                    розвивати  навики пошукової роботи учнів,
                                    навики монологічного висловлювання;
                                    виховувати почуття прекрасного,захоплення мистецтвом;
                                    зацікавити учнів кіномистецтвом, 
                                    збагачувати їх кругозір.
Тип уроку:                урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку:          урок - дослідження
Обладнання:           мультимедійна презентація Power Point до уроку( відеозапис
                                   першого у світі
                                  фільму, портрет братів Люм’єрів, фото перших прообразів
                                   кінокамер, фото кращих акторів та режисерів світу; учнівська
                                  презентація в програмі Windows Movie Maker  про          
                                  кіномистецтво Франції та Італії.


Хід уроку:

1.     Організаційний момент.
2.     Мотивація навчальної діяльності.
Важко уявити наше сьогодення без голубого вогнику в наших помешканнях. Навіть якщо ми не дивимось передач, то звикли, що телевізор має бути ввімкненим, як неодмінний атрибут прилучення нас з вами до культури. Та перш ніж ми побачили екран в теперішньому вигляді він зазнав багатьох перетворень. Важливо відзначити, що екран як феномен мистецтва культури ХХ століття стає магічним символом, певним дзеркалом планети. Цей екран надзвичайно змінюється. Спочатку був екран, який відображував світло за допомогою світлових проекторів. Кіно на білому полотні відомо всім, воно відображує те, що зображено, зафіксовано на плівці. Потім екран стає світлоносним, стає носієм випромінювання світла, формує зображення як рух світла із середини на людину.  Екран як терпляча субстанція, яка сприймає вольовий рух креатора – зовнішнього потоку світла – це екран початку століття. Екран, який сам стає креативним вибухом, несе потік світлотворення – це вже екран кінця ХХ століття. Тож сьогодні ми познайомимося з наймолодшим і найпопулярнішим  із видів мистецтва.
3. Вивчення нового матеріалу. Повідомлення груп дослідників( з історії кіно).
В ХІХ ст. існував кінетоскоп Едісона (апарат для спостереження швидко змінюваних фотографій, що створював ефект руху об’єктів). Роботу кінетоскопу досконало вивчили брати Луї та Огюст Люм’єри і в 1895 р. запатентували кінематограф. Перший кіносеанс відбувся 28 грудня 1895 р. в Парижі в підвалі «Гранд кафе» на бульварі Капуцинів – це були сцени, відзняті з натури «Вихід робітників із заводу Люм’єра», «Прибуття потягу на вокзал Ла Сьота». Зрозуміло, що спочатку публіку цікавили більше технічні можливості, а не художній зміст. Всього фірма Люм’єрів випустила близько 1,5 тисяч одно-, двохвилинних фільмів – в жанровому відношенні це були прості репортажі та ігрові сцени на літературні та історичні сюжети.
4.  Демонстрація першого фільму «Прибуття потягу на вокзал Ла Сьота».
5. Бесіда:
-  Що вас вразило у цьому фільмі?
- Чим він відрізняється від сучасного кіно?
В перші роки свого існування кіно залишалось німим. Перший звуковий фільм з’явився в 1928 році. Великий інтерес до кіномистецтва з боку усіх верств населення сприяв швидкому розвитку індустрії кіно, розширенню його матеріальної бази, наукових основ техніки зйомки.
До появи електронних засобів запису всі фільми знімались на фотоплівку – камера послідовно фіксувала окремі моменти руху акторів: щоб людське око сприйняло ці окремі кадри, як єдине рухоме ціле, необхідно було робити від 16 до 24 «знімків» в секунду.
Майже одночасно з Люм’єрами свою кінематографічну діяльність розпочавЖорж Мельєс: його кінострічки «Леді зникає», «Замок диявола», «Червона Шапочка», «Подорож на місяць» вважають передвісниками ігрового кіно, в якому поступово починає вибудовуватись система жанрів.
В кіномистецтві початку ХХ ст. найбільшою популярністю користувались авантюрні фільми та комедії (у Франції). В Італії основу жанрової системи складали історичні «фільми – колоси» і « салонні мелодрами»
Перші кроки кінематографу в Україні пов’язані з іменами механіка – конструктора І.А.Тимченка та фізика М.А. Любимова – вони ще в 1893 р. створили апарат для відтворення на екрані неперервного руху людей і предметів. Через рік після винайдення Люм’єрами кінематографа фотограф – художникА.К.Федецький знімав і демонстрував хронікальне кіно. в 1907 р. в Україні розпочалося регулярне виробництво кінофільмів (Київ, Одеса, Харків). Створюються хронікально – документальні стрічки, екранізуються театральні вистави («Наталка – Полтавка; «Богдан Хмельницький») та ін.
(Розповідь з демонстрацією слайдів)
6. Кіноімперія США – Голівуд.
Голліву́д — північно-західний район міста Лос-Анджелес, штат Каліфорнія.
Нині слово «Голлівуд» часто використовують як назву кінематографу СШАзавдяки своїй славі та культурній ідентичності історичного центру кіностудій та кінозірок. На сьогодні кіноіндустрія вийшла за межі Голлівуду в такі місцевості, як Бурбенк та Вестсайд у Лос-Анджелесі, однак, значна частина допоміжних компаній залишаються в Голлівуді.
Будучи частиною Лос-Анджелеса, Голлівуд не має власної муніципальної влади, але, натомість, має призначену посадову особу, що виступає як «Почесний мер Голлівуду» лише для церемоніальних потреб. Джонні Грант займав цю посаду кілька десятиліть, до своєї смерті 9 січня 2008 року.
Після Першої світової війни лідером в світі з виробництва кінофільмів стає США – в живописній місцевості Голівуд неподалік віл Лос-Анджелеса будуються великі американські кіностудії. Офіційною датою заснування Голлівудської кіно імперії вважається 1913 рік.
Зірки голлівудського кіно
Інститут зірок
Інститут зірок у голлівудському кіно почав виникати ще приблизно в 1920-х роках, сформувався протягом 1930-х і досягнув розквіту в 1940-х та 1950-х. Зірки здавалися глядачам небожителями, майбутніх зірок спеціально готували на курсах при кіностудіях. Величезна піар-індустрія при великих кіностудіях спеціально працювала над створенням і підтримкою іміджу зірок. Жовта преса пильно стежила за кожним кроком зірок, розповідаючи про всі події з їх життя, і про ексцентричних витівки самих зірок, які таким чином перевіряли межі своєї популярності. Лише в 1970-х роках, з крахом студійної системи та зародженням сучасного голлівудського кінематографа, інтерес до зірок почав набувати інший відтінок: зірки стали ближче, вони вже не здавалися недосяжними. З другого боку, зірки ставали набагато більш самостійними і, врешті-решт, до 1980-м років повністю звільнилися від контролю кіностудій і стали самі формувати свій імідж і навіть самі вибирати репертуар фільмів, в яких вони будуть грати. А до 1990-хроків самостійність зірок досягла такого масштабу, що не було перебільшенням сказати, що багато в чому вони самі диктують стиль і напрям розвитку кінематографа, вибираючи ті чи інші фільми, поява у яких відразу приносить фільмів популярність і високі касові збори. Таким чином ситуація кардинально змінилася в порівнянні з 1940-ми роками: кіностудії лише пропонують матеріал для зірок, а зірки, гонорари яких досягли позахмарних вершин, вибираючи той чи інший фільм для зйомки, як раз і задають цим напрям розвитку цілих жанрів.
 Відомі актори: Гаррісон Форд, Аль Пачіно, Марлон Брандо, Том Генкс, Шарон Стоун, Одрі Хепберн, Джонні Депп, Джулія Робертс, Клінт Іствуд,Арнольд Шварценеггер та інші.
«Оскар» — найпрестижніша нагорода в кінематографі США та щорічний приз із багатьма номінаціями. Вручається з 1929 року Американською академією кіномистецтва, створеною Луїсом Майером з кіностудії Metro-Goldwyn-Mayer у1927. Сам приз — позолочена статуетка, знана з 1939 як «Оскар».
«Оскар»: рекорди та рекордсмени
Рекорд за кількість номінацій належить компанії Волта Діснея— 64 рази, ця ж компанія є лідером по кількості отриманих нагород — 26 «Оскарів». З акторів рекордсменами є Кетрін Хепберн та Меріл Стріп, у кожної по 12 номінацій. Кетрін Хепберн має рекордну кількість нагород — вона визнавалась найкращою актрисою 4 рази. Режисер Альфред Хічкок  номінувався 5 разів в категорії «Найкращий режисер», але не отримав жодної. Лідерами серед зарубіжних країн є Франція (32 фільми номіновані) та Італія (10 «Оскарів»). Наймолодшою володаркою «Оскара» стала Тетум О'Ніл, у віці 10 років та 148 днів, яка отримала приз як «Краща актриса другого плану» у фільмі «Паперовий місяць».
7. Художні засоби кінематографу
Вихідні структурні елементи – «цеглинки», з яких складається фільм – цекадри. Художній образ виникає, коли є рух від кадру до кадру – тобто при монтажі кадрів – ритм зміни кадрів складає художню атмосферу фільму.
Режисер – це об’єднуюче начало знімальної групи, він вносить в фільм своє неповторне бачення світу, авторську стилістику.
В сучасному кіно існує багато позитивного, але й багато негативного; більшість фільмів розраховані на невибагливого глядача, який дивиться фільм задля розваги й відпочинку. Це обмежує творчі можливості талановитих режисерів.
Актор – особливості роботи актора кіно в тому, що фільм не театральний спектакль і може зніматись починаючи з будь-якого кадру, іноді епізоди з початку і кінця знімаються в один день – це складно з психологічної (іноді й фізичної) сторони.
Сучасні технології безмежно розширили можливості кінематографу. Синтез кіно і комп’ютерної графіки дозволяє реалізувати будь-які фантазії.
8. Голубий екран
Принцип телебачення був відкритий російським біологом П.Бахметьєвим в 1880 р., а в 1907 р. професор Петербурзького технологічного інститут Б.Л. Розінг створив першу електронно-променеву трубку (кінескоп) і дещо пізніше здійснив передачу зображення на кілька метрів.
Перші телевізійні системи використовували для передачі зображення дроти (провода), а з появою пересувних телевізійних станцій і супутникових засобів можна вести транслювання з будь-якої точки земної кулі.
На основі винаходу російського інженера Ю.Волкова в США в 1929 р. була створена одна з перших систем кольорового телебачення, а з 1967 р. почалось регулярне кольорове транслювання в СРСР. Так ми ще раз спостерігаємо взаємозв’язок матеріальної і духовної культури - адже телебачення не лише передає інформацію, а й є засобом формування смаків, поглядів та переконань, погано тільки що часто політики й чиновники використовують телебачення в своїх цілях.
9. Цікавинки
Найбільша в світі кіностудія – «Універсал сіті» знаходиться неподалік від Лос-Анджелеса, займає 170 га, має 561 будову і 34 звукові сцени.
Найчастіше екранізували літературний персонаж Шерлока Холмса – починаючи з 1900 р. 75 акторів знялись в цій ролі більш ніж в 200 фільмах.
394 фільми знято за творами В.Шекспіра «Гамлет» екранізувався 75 раз, «Ромео і Джульєтта – 51; «Леді Макбет» – 33 рази.
Найдовший фільм в історії кіно «Зцілення від безсоння» триває 85 годин і лише раз демонструвався в повному обсязі – показ тривав з 31 січня по 3 лютого 1987 р.
16 грудня 1997 року в Японії більше 700 дітей було терміново госпіталізовано після перегляду телешоу «Покемони» У 208 дітей віком від 3 років спостерігались незрозумілі судороги і різке погіршення самопочуття – за заключенням лікарів це було викликано червоними вогнями, які спалахували в очах одного з персонажів.
Рекордна кількість фільмів – 95 – знята за казкою «Попелюшка». Серед них є лялькові, мультиплікаційні, фільм-балет, фільм-опера, пародії.
10. Демонстрація учнівської презентації в програмі Windows MovieMaker  про кіномистецтво Франції та Італії.
11. Підбиття підсумків уроку.
Бесіда за запитаннями:
1.             Назвіть імена вчених, які винайшли фотографію.
2.             Кому належить винахід кінематографу?
3.             Де і коли відбувся перший кіносеанс?
4.             Коли з’явився перший звуковий фільм?
5.             Кого вважають передвісником ігрового кіно? Назвіть кілька його фільмів.
6.             Назвіть країни, де найшвидше розвивалось мистецтво кінематографу.
7.             Хто першим почав знімати і демонструвати хронікальне кіно в Україні?
 Рефлексія.
Що вам найбільше сподобалося на уроці?
Який жанр кіномистецтва вам подобається найбільше?
Що вас найбільше зацікавило? Про що хотіли б дізнатися докладніше?
12. Оцінювання.
13. Домашнє завдання.   Заповнити зошит з друкованою основою. Опрацювати параграф підручника. Індивідуальне: Підготувати відео кліп(на вільну тему).





НАШ СЦЕНАРІЙ МАЛАНКИ
Озвучується вступний коментар:
Напередодні старого Нового року, 13 січня в народі відмічали свято Маланки. Вірили, що у Новорічну ніч рослини розуміють людську мову, а тварини самі розмовляють по-людському. Що в цю ніч тварини можуть поскаржитись Богу на своїх господарів, якщо із ними погано поводились. Тому худобу намагались ретельно доглянути та нагодувати. З настанням сутінок по селу ходити ватаги щедрувальників з музиками.
Під обрусом сіно, на обрусі свічка,
На всю хату пахне свіжа паляничка.
На радість дорослим на втіху малечі
Йде до нас у гості Щедрий Добрий вечір!
Стукіт у двері.
Добрий вечір тобі, пане господарю: радуйся! 
Ой радуйся, земле, Син Божий народився! 

Застеляйте столи, та все килимами: радуйся! 
Ой радуйся, земле, Син Божий народився! 

Та кладіть калачі з ярої пшениці: радуйся! 
Ой радуйся, земле, Син Божий народився! 

Бо прийдуть до тебе три празники в гості: радуйся! 
Ой радуйся, земле, Син Божий народився! 

А що перший вже празник - Святеє Рождество: радуйся! 
Ой радуйся, земле, Син Божий народився! 

А другий вже празник - Святого Василя: радуйся! 
Ой радуйся, земле, Син Божий народився! 

А третій вже празник - Святі Водохрещі: радуйся! 
Ой радуйся, земле, Син Божий народився! 

А що перший празник зішле тобі втіху: радуйся! 
Ой радуйся, земле, Син Божий народився! 

А що другий празник зішле тобі щастя: радуйся! 
Ой радуйся, земле, Син Божий народився! 

А що третій празник зішле всім нам долю: радуйся! 
Ой радуйся, земле, Син Божий народився! 

Зішле всім нам долю, Україні волю: радуйся! 
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!
Хлопці-щедрівники з-за дверей (хором):
Ми щедруєм і співаєм під вікном.
Щастя, долі вам бажаєм всім гуртом.
Хай квітують ваші ниви золоті,
Щоб життя було щасливе в майбутті.
Дівчата з-за дверей (хором):
Щедрівонька щедрувала,
під віконце підбігала,
Що ти, тітко, напекла,
Винось нам до вікна.
Мати казала, щоб дали сала,
Батько сварився, щоб не барився.
1 й щедрівник
Пришли до вашої хати пощедрувати
Разом
Щедрій вечір дорий вечір
1-й щедрівник
Тут живе господар ,багатства володар
Разом
Щедрій вечір дорий вечір
1 –й щедрівник
А його багатство золотії руки
Разом
Щедрій вечір дорий вечір
1-й щедрівник
А його потіха хорощії діти
Разом
Щедрій вечір дорий вечір

1-й щедрівник
– Господаре, господарочку, пусти до хати Маланочку!
2-й щедрівник
– Пустіть до хати погріти п’яти!
3-й щедрівник
– Пустіть до груби погріти зуби!
4-й щедрівник
– Пустіть до печі зігріти плечі!!

1-й щедрівник (стрілець з пістолем, вусатий):
Щедрівочка щедрувала
З Новим Роком вас вітала,
Щоб і кіт у хаті нявкав
І собака в дворі гавкав,
Щоби дім фінанси мав,
Щоб веселий сміх лунав.
2-й щедрівник (дід з білою бородою, в шапці):
Щоб студенти були чемні,
Вихідні були приємні,
Щоб на картці – добрі гроші,
а начальники – хороші!!
3-й щедрівник (циганка 1):
Щоби були щедрі бали,
Щоби «енки» всі пропали,
Щоби модулі і тести
Не могли би сум принести!
4-й щедрівник (циганка 2):
Щоб в гаражі стояв Феррарі,
В сараї – Лексус ще у парі,
У хаті-з мрамору камін,
Та і басейн, хоча б один.
Щоб гідромассажер з Джакузі,
Щоб Хенессі бовталось в пузі.

Звучить щедрівка
1-й щедрівник (стрілець):
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка.
Та й почала щебетати,
Господаря викликати.
2-й щедрівник (дід):
– Вийди, вийди, ґаздо, з хати,
Маєш радість коло хати.
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Вже приходить Маланочка.
3-й щедрівник (циганка 1):
Маланочка з Коломиї
сходи, припіч миє,
їсти зварить, ще й накриє.
4-й щедрівник (циганка 2):
Зварить їсти та нап’ється,
Та до міста поведеться.
5-й щедрівник (медсестра):
Маланочка в місті пила,
Сухий фартух замочила.
Повій, вітре, туди-сюди,
Висуши фартух – піде між люди!
1-й щедрівник (стрілець) :
Ой, господар, господарочку,
Пусти в хату Маланочку,
Маланочка чисто ходить,
Нічого в хаті не пошкодить.
Як пошкодить, то помиє,
Їсти зварить та й накриє.
Заходить Маланка з мітлою. Вона починає бігати, все перевертати. цілувати присутніх, вимазуючи помадою, на столі склянки вверх дном ставить мітлою мете туди і сюди – бардак.

 1-й щедрівник :
Наша Маланка – обманниця,
На споді – штани, зверху – спідниця
2-й щедрівник :
Наша Маланка не дівоча,
На ній сорочка парубоча
3-й щедрівник :
Наша Маланка – «господиня» (показати ніби в лапках)
Усе у неї верхом на долину
4-й щедрівни:
Стоять миски під лавкою
Поросли муравкою


2-й щедрівник :
Пустіть козу погрітись, а то в неї вже і копита, і роги змерзли!
3-й щедрівник:
– Та вона у нас така гарна, така розумна, така весела!
4-й щедрівник :
Де коза ходить, там жито родить,
Де не буває, там вилягає;
Де коза туп-туп,
Там життя сім куп,
5-й щедрівник :
Де коза рогом,
Там жито стогом,
Де коза хвостом,
Там жито кустом!


Василь:
Щедрик, щедрик, щедрівочко,
Йди з хати до хати
Добрих друзів добрим словом —
Серцем привітати.
Пироги, вилазьте з печі,
Наливайтесь, вина.
Добрий вечір, щедрий вечір,
Мати Україна.






Урок художньої культури 9клас

Тема:Анімація. Мультиплікація. Види анімаційного кіно.

Мета:Ознайомити учнів з мистецтвом анімації, історією виникнення і розвитку,видами і технологіями анімаційного кіно;

розширювати обізнаність учнів щодо мультиплікації, викликати зацікавленість скарбами світового анімаційного кінематографу;

сприяти формуванню естетичного смаку та мистецьких уподобань;

вчити аналізувати художній зміст анімаційних фільмів, формулювати власне враження. 

Експозиція

Доброго дня! Вітаю вас на наших традиційних мистецьких зустрічах! Кожна зустріч з мистецтвом – це завжди несподіванка, здивування, відкриття,сподіваюсь, що сьогоднішня не стане винятком.

(муз.фрагмент: «Сюрприз»)

Так, я сподіваюсь, що сьогоднішній урок стане для всіх приємним сюрпризом, а ще - щойно ви почули першу підказку до теми уроку. А зараз – підказка № 2.

Робота з таблицею.

Культова споруда паркова альтанка

Вітраж картина

Пам’ятник статуетка

Симфонія п’єса

Опера пісня

Роман оповідання

Вистава сценка

  • Які види мистецтва представлені парами цих слів?(архітектура, живопис, скульптура, музика, література, театр)

  • Яка різниця між творами мистецтва, представленими в лівому та правому стовпчиках? (Ліворуч – твори великі за розміром, праворуч – невеличкі)

  • Як ми бачимо,кожен вид мистецтва має твори великих та малих форм. Кіномистецтво теж не виключає такого розподілу. І це був ще один натяк на тему нашого уроку.

  • І, нарешті, підказка № 3:

Зав’язка

(перегляд фрагмента мультфільму «Жив-був пес»)

Приємно бачити, що на кожному обличчі з’явилась усмішка і я підтверджую ваші найкращі сподівання: тема сьогоднішнього уроку – Мультики. А точніше – «Анімація. Мультиплікація. Види анімаційного кіно.

Слайд 1 

  • Яке значення мультиплікації в вашому житті?

  • А чи можна мультиплікацію назвати мистецтвом? Давайте спробуємо з’ясувати. На які три великі групи можна умовно поділити всі види мистецтва? 

( просторові, часові, синтетичні)

  • Пропоную вам створити «Мистецький коллаж » Для цього кожен з вас візьме листівку і розмістить її на нашому імпровізованому панно .(учні розміщують листівки з зображенням творів мистецтва у відповідну колонку)

У нас залишилась одна листівка. Куди ж її розмістити і чи є взагалі місце мультиплікації в мистецькій мозаїці? Спробуємо сьогодні на уроці відповісти на це запитання. А наш пошук я пропоную почати з вислову: 
«Мультиплікація починається там, де закінчуються можливості інших видів мистецтв» 

Цю крилату фразу висловив свого часу відомий болгарський режисер-мультиплікатор Тодор Дінов. І з ним важко не погодитись.

-А як ви вважаєте, мультиплікація – мистецтво стародавнє чи новітнє?

- Які види мистецтв вважаються найдавнішими?

Я спробую довести вам,що мультиплікація – одне з найдревніших мистецтв. 

Розробка

Ще з незапам`ятних часів наші предки прагнули зобразити дію, рух в його розвитку. Французькі дослідники після 20 річного дослідження печер, стіни яких були покриті настінним живописом епохи палеоліту зробили висновок : перші спроби зобразити рух були зроблені людиною кам`яного віку .

Зубр з печери Шове не випадково зображений з вісьмома кінцівками . Роздивляючись зображення при світлі смолоскипів під різними кутами, печерні люди насолоджувались ілюзією руху.

Всього в Франції спеціалістами було вивчено 12 печер, які містять в загальній складності 53 малюнка тварин ( 20 з них – в печері Ласко ), що рухають лапами, хвостами, або головою.

На стінах печери Шове розгортається сюжет, зафіксований доісторичними мисливцями .Десятиметрове «полотно» зображує групу левів, які вистежують і переслідують зубрів.

Крім наскельного живопису археологи вивчали покриті зображенням кам`яні і кістяні диски з отворами всередині, з зображенням по обидва боки тварин в різних позах.

Повертаючи древній диск можна було спостерігати, як тварина почергово змінює позу від стоячої до сидячої.

І це не єдині свідчення.( послідовні розповіді в серії малюнків, виконані на єгипетських пірамідах, петрогліфи багатьох країн світу.)

Можна сказати, що принцип мультиплікації був відомий ще 10000 літ тому.

Але мультиплікацією вона стала називатись значно пізніше.

Слайд 2
Мультипліка́ція - (від multiplicatio — множення, збільшення, зростання, розмноження) — технічні прийоми отримання рухомих зображень, ілюзій руху або зміни форми об’єктів за допомогою декількох або багатьох нерухомих зображень і сцен. 

Прийняте в світі професійне визначення «анімація» (в перекладі с латинської «аніма» – душа, «анімація» – оживлення) найточніше виражає всі сучасні технічні і художні можливості анімаційного кіно, адже майстри анімації не просто оживляють своїх героїв, а вкладають в їх створення часточку своєї душі.

Слайд 3

Анімація, як і будь-який інший вид мистецтва, має свою історію. Вперше принцип інертності зорового сприйняття, який лежить в основі анімації, був

продемонстрований в 1828 році французом Паулем Рогетом . Об’єктом демонстрації був диск, на одному боці якого знаходилось зображення птаха, а на іншому – клітки. Під час обертання диска у глядачів складалась ілюзія птаха в клітці.

Слайд 4 

XV ст. – з’явились книжки с малюнками, що відтворюють різні фази руху людини. Згорнуті в рулон, а потім миттєво разгорнуті, ці книжки створювали ілюзію малюнків,що ожили.

Слайд 5

В середні віки також знаходились умільці,які разважали публіку сеансами рухомих картинок за допомогою оптичних пристроїв, куди вставляли прозорі пластини з малюнками. Такі апарати називали чарівним ліхтарем або латиною "laterna magica".

1646 г. - ієзуїтський монах Атанасіус Кіршер надав перший опис пристрою, сконструйованого ним «чарівного ліхтаря" - приладу, який висвічував зображення на прозорому склі. З XVII ст. по всій Європі проводились такі демонстрації.

Слайд 6-7

1832 р. – спроби знайти способи оживлення малюнків за допомогою спеціальних апаратів задовго випереджають появу кінематографа.

Молодий бельгійський професор Жозеф Плато створив ще в 1832 році маленький лабораторний пристрій - фенакистископ, конструкція якого заснована на здатності сітчатки людського ока зберігати зображення (назва ця походить від грецького слова «фенакс» - обманщик і кореня «скоп»-дивитись)

Слайд 8-9

1832 р.
Той же принцип був покладений віденським професором Симоном фон Штампефером в основу стробоскопа. «Стробоскопом" був названий кортонний барабан, насаджений на вісь. На внутрішній стороні цього барабана на бумажній стрічці знаходилась серія малюнків (зазвичай їх було від вісьми до дванадцяти), які ілюстрували послідовні фази руху людини або тварини.

Слайд 10

1834 р.Англійський математик Вільям Джордж Хорнер сконструював зоотроп, в якому, подібно стробоскопу, рухались наклеєні на стрічку малюнки.

Слайд 11

В 1868 році англійський художник Джон Барнс Ліннетт запатентував кінеограф — спеціальну книжку, де кожна сторінка представляє собою окремий кадр, і при швидкому перегортанні складається ілюзія руху.

Слайд 12-13

Еміль Рейно запозичив обертальний барабан зоотропа Хорнера і вдосконалив дзеркальну систему фенакистоскопа Жозефа Плато. 28 жовтня 1892 року в Парижі художник і винахідник Еміль Рейно публічно продемонстрував свій апарат праксиноскоп, який показував рухомі картинки. Саме ця дата і вважається початком епохи Анімаційного кіно.

(перегляд фрагмента фільму «Історія анімації»)

Слайд 14

Проте й винахід Еміля Рейно важко назвати мультиплікацією.А справжніми першопрохідцями в світі мультиплікації вважаються Джеймс Стюарт Блектон, Еміль Коль

Слайд 15

«Гумористичні фази смішних облич»(1908 р.)

Блектон з’єднав мистецтво графіки з технікою кіно (завдяки покадровій зйомці), тим самим відкривши дорогу мультиплікації. Мультиплікатор починає малювати крейдою на дошці чоловіка, після чого малюнок оживає і змінюється сам, без допомоги художника. Швидкість мультфільму- 20 кадрів за секунду. Цей мультфільм був намальований темними лініями на білому папері. Потім малюнки віддрукували на негативі, що створило незвичайний ефект – білі лінії на темному фоні. Мультфільм тривав всього лиш півтори хвилини, проте малюнків на нього знадобилось більше 700

Слайд 16 

Одні з перших мультфільмів: «Людина,що ожила» Блектона і «Фантасмагорія» Е. Коля

(перегляд фрагмента мультфільму « Фантасмагорія»)

Як бачите, історія мультиплікації, навіть якщо не враховувати тисячоліття передісторії, досить солідна, А це вже привід для створення музею,що ми і спробуємо зараз зробити. Ми розділили наш музей на окремі зали, які познайомлять вас з подальшим розвитком анімації та з її основними видами. Отже , запрошую вас до першої зали, де на нас чекає група екскурсоводів:

Музейна зала № 1: «Мальована анімація» 

Слайд 17

Графічна (мальована анімація) – класичний вид анімації, де об’єкти малюются вручну. Найперші мультфільми в історії анімації були саме мальованими. Їх малювали крейдою на дошці, фотографували, витирали, і малювали наступний кадр. 

Першим мультиплікатором прийнято вважати французького інженера-самоучку Еміля Рейно. Французьке місто Аннесі вважаєтся батьківщиною мальованої анімації, в ньому 2 рази нарік проводиться фестиваль найкращого мультиплікаційного кіно. 

Ще одна постать в мультиплікації - Еміль Коль – художник-карикатурист і фотограф. Його малюнки предсталяли серії комічних пригод мальованого персонажа – «комікси». Свої картини він малював сам: кадрик за кадром, малюнок за малюнком – до декілька тисяч для кожного фільму, тривалістю 2-3 хвилини. 

За 1 секунду на екран проектується 24 кадри кінострічки, а кожен кадр – це новий малюнок, то шляхом нескладного арифметичного підрахунку можна прийти до висновку, що для виготовлення одного 10-хвилинного фільму потрібно солідна кількість малюнків – близько 13-15 тисяч.

Еміль Коль перший ввів принцип «наскрізного героя», тобто персонажа, який «кочує» з одного фільму в інший. Першим таким персонажем, що завоював популярність був Кіт Фелікс, він дебютував на екранах в 1919. Він довів, що мальовані герої також можуть бути зірками і, таким чином, став початківцем цілої плеяди класичних героїв: Міккі Маус, Багз Бані, дятел Вудді, Том і Джері.

Історія мультиплікації буде далеко неповною без імені Уолта Діснея. 

Слайд 18

Говорячи про Діснея часто вживають слово «перший» : він перший в 1929 створив музичний мультфільм «Танець скелетів» (поєднання в ньому музики Сен-Санса і Гріга з малюнками Діснея справило велике враження на глядачів), 

(перегляд фрагмента фільму «Танець скелетів»)

Він перший використав колір в мультиплікації «Квіти і дерева». Перший звуковий фільм «Пароплавчик Віллі», перший повнометражний « Білосніжка». Його фільми відзначені великою кількістю премій, одних лише «оскарів» він отримав більше 30. Письменник-фантаст, Рейд Бредбері, в одному з фантастичних оповідань описав ситуацію: жителям землі які намагались встановити контакт з інопланетянами треба було передати їм найповнішу і стислу інформацію про життя на нашій планеті – і вони знайшли вихід – продемонструвати їм добрі і веселі фільми Діснея. 

Дісней завжди добивався в своїх фільмах великої «насиченості сміху». При першій демонстрації фільму в залі знаходився «хронометрист», якщо кожні 10 секунд в залі не лунав сміх, фільм відправляли на допрацювання. А ще, можливо ви помітили, що на руках у діснеєвських персонажів по 4 пальці – цей незначний недолік помножений на всі процеси, приносив студії декілька тисяч доларів економії в рік.

Одним із недоліків мальованої анімації можна вважати його надзвичайну трудомісткість.Виробництво графічної анімації дещо полегшилось з винаходом перфорованого целулоїду, який замінив папір.

Робоче місце художника мультиплікатора: стіл-просвіт. Більша частина поверхні стола – матове скло, під свічене знизу лампою. Художник наносить олівцем зображення на листи з кальки і завдяки столу просвіту відслідковує послідовність руху своїх персонажів.Ми спробували відтворити принцип роботи кінеографа в мініатюрах «Спортсмен» і «Страус».(демонстрація робіт)

Музейна зала №2. «Об’ємна анімація»

Слайд 19

Об’ємна анімація – об’єкти є окремими елементами матеріального світу. Лялька, пластилін, сіль, голки, цвяхи, сірники…-кожен з цих предметів може стати героєм або матеріалом для створення об’ємної мультиплікації.

Як же все починалось?

Перші спроби зробити мультиплікацію об’ємною застосував Стюарт Блектон. В його знаменитій “Чарівний авторучці” (1907р.) з’являється “курець”. Дим з трубки заповнював весь екран, а чарівна ручка творила з диму майже об’ємні жіночі силуети.

В 1908р. Еміль Коль оживив не малюнки, а вирізані з паперу силуети.

Та справжню революцію в мультиплікації здійснив російський мультиплікатор Владислав Старевич. 

Ось кіноафіша 26 березня 1912 року: “Середньовічна драма, розіграна жуками”. Новина в галузі кінематографії! Жуки закохуються, страждають, ревнують, фехтують, воюють один з одним, стріляють з гармат, руйнують замок!

Важко сказати з чим можна порівняти хвилювання від першого перегляду мультфільму тогочасного глядача: з польотом людини в космос, появою Інтернету чи технологією 3D, яка зараз стала звичною. Так чи інакше, публіка забила повністю кінозал дому Ханжонкова.

Критика того часу писала: “Картина настільки незвична, настільки нова і оригінальна за задумом, що ставить в глухий кут навіть спеціалістів кінематографічної справи”.

Як і в багатьох наступних фільмах Cтаревича дійовими особами «Люканиди» були комахи – жуки, стрекози, мурашки. Вони так природно рухались, що публіка і кіноспеціалісти дивувались: Як пану Старевичу вдалось досягти таких висот в дресурі комах?

( Перегляд фрагменту фільма “Різдво комах”)

До речі, сам Старевич за освітою біолог, і насправді намагався зняти науково-популярний фільм про життя комах, а в результаті з’явився мультик. Так учений-біолог мимоволі став засновником об’ємної анімації.

Заради справедливості слід відзначити, що Старевич все-таки був не першим.

В 2009 році ( 3 роки тому) в архіві балетмейстера Маріїнського театру Олександра Ширяєва знайшли невеликий рулон 17 міліметрової плівки. Виявляється саме на ній в 1906 році був знятий перший ляльковий фільм. Його герої – 12 танцюристів. Ширяєв знімав навчальний посібник для своїх учнів. За легендою за створення фільму - а на це в нього пішло 3 місяці – балетмейстер протер дірку ногами в паркеті через те, що йому доводилось постійно ходити від камери до декорацій. До речі сучасні дослідники до цього часу не розгадали секретів Ширяєва. Його ляльки не просто танцювали на підлозі – вони підстрибували і крутились в повітрі.

За сотні років об’ємна анімація збагатилась десятками класичних і експериментальних технологій: мультфільми ліплять, гнуть із дроту, ажурно вирізають з паперу. До речі, об’ємні мультгерої також можуть похвалитись своєю «зірковістю».(Чебурашка)

Музейна кімната № 3. Комп’ютерна анімація.

Слайд 20

В нашій музейній залі мабуть має стояти один експонат – комп’ютер, який виконує замість мультиплікаторів усі трудомісткі процеси створення мультфільмів. Сьогодні анімація йде в дещо іншому руслі ніж в «діснеївську епоху». Технічний прогрес вкотре змінив технологію анімації. 

На початку ХХ ст. стають популярними програми, що дозволяють без надмірних зусиль створювати прості класичні мультфільми. Це явище стало поштовхом до створення анімаційних фільмів широкими масами народу. А ще до нашого музею я поклав би монету, адже все частіше художня цінність таких мультфільмів визначається сумами касових зборів.

22 листопада 1995 року відбулась прем’єра першого в історії мультфільму, який був повністю створений за допомогою комп’ютерної графіки. При бюджеті 30 мільйонів доларів «Історія іграшок» зібрала в прокаті більш як 360 мільйонів і завдяки такому приголомшливому успіху, відкрила нову еру в історії анімаційного кіно. Третя частина «Історії іграшок», яка вийшла на екрани в 2010 році на сьогоднішній день утримує за собою першість в списку найкасовіших мультфільмів – поки що тільки їй вдалось подолати межу в мільярд доларів.

В 2001 році в списку номінацій премії «Оскар» з’явилось декілька нових пунктів, зокрема за «Кращий анімаційний повнометражний фільм». Першим володарем нагороди став мультфільм «Шрек».

Влітку 2001 року відбулась прем’єри «Останньої фантазії. Духи всередині нас» - найпершого повнометражного фільму, створеного за допомогою фотореалістичної комп’ютерної анімації. При бюджеті в 137 млн. доларів в прокат він зібрав всього 85, і його провал серйозно загальмував розвиток цього напряму в анімації.

З появою комп’ютерної анімації , здавалося б, на мультиках можна було б поставити крапку, бо що далі?

Але, на радість дітей і дорослих, творчі люди і в наш час продовжують пошуки нових форм, способів, технологій мультиплікації. Так з’являються все нові й нові види: 

Слайд 21.

живопис по склу (використовується повільно сохнуча олійна фарба (або гуаш, змішана з гліцерином), нанесена на скляну поверхню. Одним из яскравих прикладів такої техніки є мультфільм "Старий і море", знятий режисером Олександром Петровым);

пісочна анімація(за допомогою пісочної анімації створюються не тільки фільми, але й шоу для глядачів); 

і навіть LEGO-мультфільми, де персонажиі і всі об’єкти зроблені з популярного конструктора LEGO

- Дякую всім за цікаву екскурсію.

І підсумовуючи все сказане й побачене, можна сказати, що мультиплікація розвивається бурхливими темпами і завойовує весь світ.

(Мультяшна карта світу)

Пропоную вашій увазі альтернативну карту світу-не фізичну, не економічну, не політичну, а мультяшну. Мультгерої живуть поряд з нами, ми бачимо їх на екранах телевізорів і кінотеатрів, вони стали сувенірами, іграшками, прийшли в рекламу, в телефони й комп`ютери.

Ну і звичайно, розглядаючи таку карту ми не можемо оминути увагою невеличку країну в центрі Європи - Україну. Чи існує українська мультиплікація взагалі?

І я залишаю за собою право до нашого музею додати ще одну кімнату – української мультиплікації.

Музейна кімната № 4.Українська анімація.

Україна – молода держава, тому витоки української анімації слід шукати ще в радянські роки.

Слайд 22 

Тому я звертаюсь не до вас, а до присутніх гостей, які виросли на мультиках студії «Союзмультфільм», створеної ще в 1936 році,коли перегляд мультфільмів був дуже обмеженим, а починався мультсеанс однаково: 

( перегляд телезаставки «Союзмультфільм»)

Приказка «Як їжачок в тумані» давно стала синонімом заплутаності і невизначеності. А народилась она завдяки незабутньому мультфільму, знятому Юрієм Норштейном в 1975 році. В 2003-му «Іжачок…» був визнаний кращим мультфільмом всіх часів і народів за результатами опитування 140 критиків і мультиплікаторів різних країн. Описувати його не має сенсу. його треба бачити.

( Перегляд фрагменту фільма “Їжачок в тумані”)

А творче об`єднання художньої мультиплікації на базі студії Київнаукфільм було створено лише в 1959 році.

Давайте згадаємо мультфільм , з якого ми почали сьогоднішній урок - «Жив-був пес». Цей мультфільм хочеться назвати українським, але це не так. Він знятий у 1982 за українською народною казкою «Сірко» російським режисером Є. Назаровим. Щоб його зняти, Назаров кілька разів приїздив в Україну: в музеях вивчав українську історію, фольклор, архітектуру, побут. А українські народні пісні для фільму запозичив у Київському інституті етнографіі і фольклору. 

А ось «Пластилінову ворону» придумав і створив український режисер-аніматор О. Татарський у 1980 році. «Пластилінова ворона» здобула понад 25 нагород на різних фестивалях, Гран-Прі на Всесоюзному конкурсі (1981), диплом на Міжнародному кінофестивалі у Габрово (Болгарія, 1982).

А ось це – Грай - хитрий і розсудливий козак, один з трьох нерозлучних козаків з мультсеріалу режисера В. Дахна «Як козаки…» (1967-1984) 

-Які історії про козаків ви бачили?

(перегляд фрагмента фільму « Як козаки…»)

Цей серіал, як і «Пригоди капітана Врунгеля» Д. Черкаського прославили українських аніматорів в усьому світі. Дахно за серіал «Козаки» відзначений : першою премією зонального огляду (Єреван, 1968), другою премією «Срібний сестерцій» IV міжнародного кінофестивалю у м. Ньон (Швейцарія, 1973), бронзовою медаллю Всесоюзного кінофестивалю спортивних фільмів(Ленінград, 1978) .У 1988 В. Дахно став лауреатом державної премії УРСР імені Тараса Шевченка за цикл мультфільмів «Козаки». Українські козаки – такі собі колоритні фольклорні герої, у всіх серіях присутнє аранжування українських народних пісень. Взагалі, від заснування і до сьогодні, фольклор є основним джерелом розвитку української анімації. 

А ось – квиток до сучасної української анімації. Мультфільм українського режисера С. Коваля «Йшов трамвай № 9» (2002) отримав на Берлінському кінофестивалі престижну кінонагороду – «Срібного ведмедя». Сюжет мультфільму простий, замальовка з життя : Львівський трамвай в годину пік, техніка – вже знайомий нам пластилін.

(перегляд фрагмента фільму «Йшов трамвай № 9»)

Кульмінація

Маємо надію, що українська анімація розвиватиметься й надалі. Адже за справу беруться молоді, творчі, перспективні…учні 9 класу. Ми вирішили не тільки дослідити історію мультиплікації, а й спробувати створити самим дещо в цій галузі. Тому, запрошую вас на прем`єру.

( демонстрація робіт)

Перша группа «Любов з першого яблука»

Друга группа «Комп’ютерна фантасмагорія»

Третя группа «Євромавпа»

Мультиплікація – необмежене поле для дослідження. І якщо тема вас зацікавила, я думаю ви продовжите пошук. Я можу вам запропонувати повний перегляд усіх мультфільмів, фрагменти з яких ви сьогодні бачили, і тих, які були тільки названі. Додатково можете ознайомитись з матеріалами, які готували ваші попередники 

(перегляд презентації «Церква мультиплікації») 

Розв’язка

Я хочу нагадати, що у нас залишилась одна листівка, і одне відкрите запитання : 

  • Чи можна мультиплікацію вважати мистецтвом?(відповіді учнів)

  • Яка з анімаційних технологій вам найбільше сподобалась?

Самооцінювання.

Післядія
Урок художньої культури 9клас

Тема:Анімація. Мультиплікація. Види анімаційного кіно.

Мета:Ознайомити учнів з мистецтвом анімації, історією виникнення і розвитку,видами і технологіями анімаційного кіно;

розширювати обізнаність учнів щодо мультиплікації, викликати зацікавленість скарбами світового анімаційного кінематографу;

сприяти формуванню естетичного смаку та мистецьких уподобань;

вчити аналізувати художній зміст анімаційних фільмів, формулювати власне враження. 

Експозиція

Доброго дня! Вітаю вас на наших традиційних мистецьких зустрічах! Кожна зустріч з мистецтвом – це завжди несподіванка, здивування, відкриття,сподіваюсь, що сьогоднішня не стане винятком.

(муз.фрагмент: «Сюрприз»)

Так, я сподіваюсь, що сьогоднішній урок стане для всіх приємним сюрпризом, а ще - щойно ви почули першу підказку до теми уроку. А зараз – підказка № 2.

Робота з таблицею.

Культова споруда паркова альтанка

Вітраж картина

Пам’ятник статуетка

Симфонія п’єса

Опера пісня

Роман оповідання

Вистава сценка

Які види мистецтва представлені парами цих слів?(архітектура, живопис, скульптура, музика, література, театр)

Яка різниця між творами мистецтва, представленими в лівому та правому стовпчиках? (Ліворуч – твори великі за розміром, праворуч – невеличкі)

Як ми бачимо,кожен вид мистецтва має твори великих та малих форм. Кіномистецтво теж не виключає такого розподілу. І це був ще один натяк на тему нашого уроку.

І, нарешті, підказка № 3:

Зав’язка

(перегляд фрагмента мультфільму «Жив-був пес»)

Приємно бачити, що на кожному обличчі з’явилась усмішка і я підтверджую ваші найкращі сподівання: тема сьогоднішнього уроку – Мультики. А точніше – «Анімація. Мультиплікація. Види анімаційного кіно.

Слайд 1 

Яке значення мультиплікації в вашому житті?

А чи можна мультиплікацію назвати мистецтвом? Давайте спробуємо з’ясувати. На які три великі групи можна умовно поділити всі види мистецтва? 

( просторові, часові, синтетичні)

Пропоную вам створити «Мистецький коллаж » Для цього кожен з вас візьме листівку і розмістить її на нашому імпровізованому панно .(учні розміщують листівки з зображенням творів мистецтва у відповідну колонку)

У нас залишилась одна листівка. Куди ж її розмістити і чи є взагалі місце мультиплікації в мистецькій мозаїці? Спробуємо сьогодні на уроці відповісти на це запитання. А наш пошук я пропоную почати з вислову: 
«Мультиплікація починається там, де закінчуються можливості інших видів мистецтв» 

Цю крилату фразу висловив свого часу відомий болгарський режисер-мультиплікатор Тодор Дінов. І з ним важко не погодитись.

-А як ви вважаєте, мультиплікація – мистецтво стародавнє чи новітнє?

- Які види мистецтв вважаються найдавнішими?

Я спробую довести вам,що мультиплікація – одне з найдревніших мистецтв. 

Розробка

Ще з незапам`ятних часів наші предки прагнули зобразити дію, рух в його розвитку. Французькі дослідники після 20 річного дослідження печер, стіни яких були покриті настінним живописом епохи палеоліту зробили висновок : перші спроби зобразити рух були зроблені людиною кам`яного віку .

Зубр з печери Шове не випадково зображений з вісьмома кінцівками . Роздивляючись зображення при світлі смолоскипів під різними кутами, печерні люди насолоджувались ілюзією руху.

Всього в Франції спеціалістами було вивчено 12 печер, які містять в загальній складності 53 малюнка тварин ( 20 з них – в печері Ласко ), що рухають лапами, хвостами, або головою.

На стінах печери Шове розгортається сюжет, зафіксований доісторичними мисливцями .Десятиметрове «полотно» зображує групу левів, які вистежують і переслідують зубрів.

Крім наскельного живопису археологи вивчали покриті зображенням кам`яні і кістяні диски з отворами всередині, з зображенням по обидва боки тварин в різних позах.

Повертаючи древній диск можна було спостерігати, як тварина почергово змінює позу від стоячої до сидячої.

І це не єдині свідчення.( послідовні розповіді в серії малюнків, виконані на єгипетських пірамідах, петрогліфи багатьох країн світу.)

Можна сказати, що принцип мультиплікації був відомий ще 10000 літ тому.

Але мультиплікацією вона стала називатись значно пізніше.

Слайд 2
Мультипліка́ція - (від multiplicatio — множення, збільшення, зростання, розмноження) — технічні прийоми отримання рухомих зображень, ілюзій руху або зміни форми об’єктів за допомогою декількох або багатьох нерухомих зображень і сцен. 

Прийняте в світі професійне визначення «анімація» (в перекладі с латинської «аніма» – душа, «анімація» – оживлення) найточніше виражає всі сучасні технічні і художні можливості анімаційного кіно, адже майстри анімації не просто оживляють своїх героїв, а вкладають в їх створення часточку своєї душі.

Слайд 3

Анімація, як і будь-який інший вид мистецтва, має свою історію. Вперше принцип інертності зорового сприйняття, який лежить в основі анімації, був

продемонстрований в 1828 році французом Паулем Рогетом . Об’єктом демонстрації був диск, на одному боці якого знаходилось зображення птаха, а на іншому – клітки. Під час обертання диска у глядачів складалась ілюзія птаха в клітці.

Слайд 4 

XV ст. – з’явились книжки с малюнками, що відтворюють різні фази руху людини. Згорнуті в рулон, а потім миттєво разгорнуті, ці книжки створювали ілюзію малюнків,що ожили.

Слайд 5

В середні віки також знаходились умільці,які разважали публіку сеансами рухомих картинок за допомогою оптичних пристроїв, куди вставляли прозорі пластини з малюнками. Такі апарати називали чарівним ліхтарем або латиною "laterna magica".

1646 г. - ієзуїтський монах Атанасіус Кіршер надав перший опис пристрою, сконструйованого ним «чарівного ліхтаря" - приладу, який висвічував зображення на прозорому склі. З XVII ст. по всій Європі проводились такі демонстрації.

Слайд 6-7

1832 р. – спроби знайти способи оживлення малюнків за допомогою спеціальних апаратів задовго випереджають появу кінематографа.

Молодий бельгійський професор Жозеф Плато створив ще в 1832 році маленький лабораторний пристрій - фенакистископ, конструкція якого заснована на здатності сітчатки людського ока зберігати зображення (назва ця походить від грецького слова «фенакс» - обманщик і кореня «скоп»-дивитись)

Слайд 8-9

1832 р.
Той же принцип був покладений віденським професором Симоном фон Штампефером в основу стробоскопа. «Стробоскопом" був названий кортонний барабан, насаджений на вісь. На внутрішній стороні цього барабана на бумажній стрічці знаходилась серія малюнків (зазвичай їх було від вісьми до дванадцяти), які ілюстрували послідовні фази руху людини або тварини.

Слайд 10

1834 р.Англійський математик Вільям Джордж Хорнер сконструював зоотроп, в якому, подібно стробоскопу, рухались наклеєні на стрічку малюнки.

Слайд 11

В 1868 році англійський художник Джон Барнс Ліннетт запатентував кінеограф — спеціальну книжку, де кожна сторінка представляє собою окремий кадр, і при швидкому перегортанні складається ілюзія руху.

Слайд 12-13

Еміль Рейно запозичив обертальний барабан зоотропа Хорнера і вдосконалив дзеркальну систему фенакистоскопа Жозефа Плато. 28 жовтня 1892 року в Парижі художник і винахідник Еміль Рейно публічно продемонстрував свій апарат праксиноскоп, який показував рухомі картинки. Саме ця дата і вважається початком епохи Анімаційного кіно.

(перегляд фрагмента фільму «Історія анімації»)

Слайд 14

Проте й винахід Еміля Рейно важко назвати мультиплікацією.А справжніми першопрохідцями в світі мультиплікації вважаються Джеймс Стюарт Блектон, Еміль Коль

Слайд 15

«Гумористичні фази смішних облич»(1908 р.)

Блектон з’єднав мистецтво графіки з технікою кіно (завдяки покадровій зйомці), тим самим відкривши дорогу мультиплікації. Мультиплікатор починає малювати крейдою на дошці чоловіка, після чого малюнок оживає і змінюється сам, без допомоги художника. Швидкість мультфільму- 20 кадрів за секунду. Цей мультфільм був намальований темними лініями на білому папері. Потім малюнки віддрукували на негативі, що створило незвичайний ефект – білі лінії на темному фоні. Мультфільм тривав всього лиш півтори хвилини, проте малюнків на нього знадобилось більше 700

Слайд 16 

Одні з перших мультфільмів: «Людина,що ожила» Блектона і «Фантасмагорія» Е. Коля

(перегляд фрагмента мультфільму « Фантасмагорія»)

Як бачите, історія мультиплікації, навіть якщо не враховувати тисячоліття передісторії, досить солідна, А це вже привід для створення музею,що ми і спробуємо зараз зробити. Ми розділили наш музей на окремі зали, які познайомлять вас з подальшим розвитком анімації та з її основними видами. Отже , запрошую вас до першої зали, де на нас чекає група екскурсоводів:

Музейна зала № 1: «Мальована анімація» 

Слайд 17

Графічна (мальована анімація) – класичний вид анімації, де об’єкти малюются вручну. Найперші мультфільми в історії анімації були саме мальованими. Їх малювали крейдою на дошці, фотографували, витирали, і малювали наступний кадр. 

Першим мультиплікатором прийнято вважати французького інженера-самоучку Еміля Рейно. Французьке місто Аннесі вважаєтся батьківщиною мальованої анімації, в ньому 2 рази нарік проводиться фестиваль найкращого мультиплікаційного кіно. 

Ще одна постать в мультиплікації - Еміль Коль – художник-карикатурист і фотограф. Його малюнки предсталяли серії комічних пригод мальованого персонажа – «комікси». Свої картини він малював сам: кадрик за кадром, малюнок за малюнком – до декілька тисяч для кожного фільму, тривалістю 2-3 хвилини. 

За 1 секунду на екран проектується 24 кадри кінострічки, а кожен кадр – це новий малюнок, то шляхом нескладного арифметичного підрахунку можна прийти до висновку, що для виготовлення одного 10-хвилинного фільму потрібно солідна кількість малюнків – близько 13-15 тисяч.

Еміль Коль перший ввів принцип «наскрізного героя», тобто персонажа, який «кочує» з одного фільму в інший. Першим таким персонажем, що завоював популярність був Кіт Фелікс, він дебютував на екранах в 1919. Він довів, що мальовані герої також можуть бути зірками і, таким чином, став початківцем цілої плеяди класичних героїв: Міккі Маус, Багз Бані, дятел Вудді, Том і Джері.

Історія мультиплікації буде далеко неповною без імені Уолта Діснея. 

Слайд 18

Говорячи про Діснея часто вживають слово «перший» : він перший в 1929 створив музичний мультфільм «Танець скелетів» (поєднання в ньому музики Сен-Санса і Гріга з малюнками Діснея справило велике враження на глядачів), 

(перегляд фрагмента фільму «Танець скелетів»)

Він перший використав колір в мультиплікації «Квіти і дерева». Перший звуковий фільм «Пароплавчик Віллі», перший повнометражний « Білосніжка». Його фільми відзначені великою кількістю премій, одних лише «оскарів» він отримав більше 30. Письменник-фантаст, Рейд Бредбері, в одному з фантастичних оповідань описав ситуацію: жителям землі які намагались встановити контакт з інопланетянами треба було передати їм найповнішу і стислу інформацію про життя на нашій планеті – і вони знайшли вихід – продемонструвати їм добрі і веселі фільми Діснея. 

Дісней завжди добивався в своїх фільмах великої «насиченості сміху». При першій демонстрації фільму в залі знаходився «хронометрист», якщо кожні 10 секунд в залі не лунав сміх, фільм відправляли на допрацювання. А ще, можливо ви помітили, що на руках у діснеєвських персонажів по 4 пальці – цей незначний недолік помножений на всі процеси, приносив студії декілька тисяч доларів економії в рік.

Одним із недоліків мальованої анімації можна вважати його надзвичайну трудомісткість.Виробництво графічної анімації дещо полегшилось з винаходом перфорованого целулоїду, який замінив папір.

Робоче місце художника мультиплікатора: стіл-просвіт. Більша частина поверхні стола – матове скло, під свічене знизу лампою. Художник наносить олівцем зображення на листи з кальки і завдяки столу просвіту відслідковує послідовність руху своїх персонажів.Ми спробували відтворити принцип роботи кінеографа в мініатюрах «Спортсмен» і «Страус».(демонстрація робіт)

Музейна зала №2. «Об’ємна анімація»

Слайд 19

Об’ємна анімація – об’єкти є окремими елементами матеріального світу. Лялька, пластилін, сіль, голки, цвяхи, сірники…-кожен з цих предметів може стати героєм або матеріалом для створення об’ємної мультиплікації.

Як же все починалось?

Перші спроби зробити мультиплікацію об’ємною застосував Стюарт Блектон. В його знаменитій “Чарівний авторучці” (1907р.) з’являється “курець”. Дим з трубки заповнював весь екран, а чарівна ручка творила з диму майже об’ємні жіночі силуети.

В 1908р. Еміль Коль оживив не малюнки, а вирізані з паперу силуети.

Та справжню революцію в мультиплікації здійснив російський мультиплікатор Владислав Старевич. 

Ось кіноафіша 26 березня 1912 року: “Середньовічна драма, розіграна жуками”. Новина в галузі кінематографії! Жуки закохуються, страждають, ревнують, фехтують, воюють один з одним, стріляють з гармат, руйнують замок!

Важко сказати з чим можна порівняти хвилювання від першого перегляду мультфільму тогочасного глядача: з польотом людини в космос, появою Інтернету чи технологією 3D, яка зараз стала звичною. Так чи інакше, публіка забила повністю кінозал дому Ханжонкова.

Критика того часу писала: “Картина настільки незвична, настільки нова і оригінальна за задумом, що ставить в глухий кут навіть спеціалістів кінематографічної справи”.

Як і в багатьох наступних фільмах Cтаревича дійовими особами «Люканиди» були комахи – жуки, стрекози, мурашки. Вони так природно рухались, що публіка і кіноспеціалісти дивувались: Як пану Старевичу вдалось досягти таких висот в дресурі комах?

( Перегляд фрагменту фільма “Різдво комах”)

До речі, сам Старевич за освітою біолог, і насправді намагався зняти науково-популярний фільм про життя комах, а в результаті з’явився мультик. Так учений-біолог мимоволі став засновником об’ємної анімації.

Заради справедливості слід відзначити, що Старевич все-таки був не першим.

В 2009 році ( 3 роки тому) в архіві балетмейстера Маріїнського театру Олександра Ширяєва знайшли невеликий рулон 17 міліметрової плівки. Виявляється саме на ній в 1906 році був знятий перший ляльковий фільм. Його герої – 12 танцюристів. Ширяєв знімав навчальний посібник для своїх учнів. За легендою за створення фільму - а на це в нього пішло 3 місяці – балетмейстер протер дірку ногами в паркеті через те, що йому доводилось постійно ходити від камери до декорацій. До речі сучасні дослідники до цього часу не розгадали секретів Ширяєва. Його ляльки не просто танцювали на підлозі – вони підстрибували і крутились в повітрі.

За сотні років об’ємна анімація збагатилась десятками класичних і експериментальних технологій: мультфільми ліплять, гнуть із дроту, ажурно вирізають з паперу. До речі, об’ємні мультгерої також можуть похвалитись своєю «зірковістю».(Чебурашка)

Музейна кімната № 3. Комп’ютерна анімація.

Слайд 20

В нашій музейній залі мабуть має стояти один експонат – комп’ютер, який виконує замість мультиплікаторів усі трудомісткі процеси створення мультфільмів. Сьогодні анімація йде в дещо іншому руслі ніж в «діснеївську епоху». Технічний прогрес вкотре змінив технологію анімації. 

На початку ХХ ст. стають популярними програми, що дозволяють без надмірних зусиль створювати прості класичні мультфільми. Це явище стало поштовхом до створення анімаційних фільмів широкими масами народу. А ще до нашого музею я поклав би монету, адже все частіше художня цінність таких мультфільмів визначається сумами касових зборів.

22 листопада 1995 року відбулась прем’єра першого в історії мультфільму, який був повністю створений за допомогою комп’ютерної графіки. При бюджеті 30 мільйонів доларів «Історія іграшок» зібрала в прокаті більш як 360 мільйонів і завдяки такому приголомшливому успіху, відкрила нову еру в історії анімаційного кіно. Третя частина «Історії іграшок», яка вийшла на екрани в 2010 році на сьогоднішній день утримує за собою першість в списку найкасовіших мультфільмів – поки що тільки їй вдалось подолати межу в мільярд доларів.

В 2001 році в списку номінацій премії «Оскар» з’явилось декілька нових пунктів, зокрема за «Кращий анімаційний повнометражний фільм». Першим володарем нагороди став мультфільм «Шрек».

Влітку 2001 року відбулась прем’єри «Останньої фантазії. Духи всередині нас» - найпершого повнометражного фільму, створеного за допомогою фотореалістичної комп’ютерної анімації. При бюджеті в 137 млн. доларів в прокат він зібрав всього 85, і його провал серйозно загальмував розвиток цього напряму в анімації.

З появою комп’ютерної анімації , здавалося б, на мультиках можна було б поставити крапку, бо що далі?

Але, на радість дітей і дорослих, творчі люди і в наш час продовжують пошуки нових форм, способів, технологій мультиплікації. Так з’являються все нові й нові види: 

Слайд 21.

живопис по склу (використовується повільно сохнуча олійна фарба (або гуаш, змішана з гліцерином), нанесена на скляну поверхню. Одним из яскравих прикладів такої техніки є мультфільм "Старий і море", знятий режисером Олександром Петровым);

пісочна анімація(за допомогою пісочної анімації створюються не тільки фільми, але й шоу для глядачів); 

і навіть LEGO-мультфільми, де персонажиі і всі об’єкти зроблені з популярного конструктора LEGO

- Дякую всім за цікаву екскурсію.

І підсумовуючи все сказане й побачене, можна сказати, що мультиплікація розвивається бурхливими темпами і завойовує весь світ.

(Мультяшна карта світу)

Пропоную вашій увазі альтернативну карту світу-не фізичну, не економічну, не політичну, а мультяшну. Мультгерої живуть поряд з нами, ми бачимо їх на екранах телевізорів і кінотеатрів, вони стали сувенірами, іграшками, прийшли в рекламу, в телефони й комп`ютери.

Ну і звичайно, розглядаючи таку карту ми не можемо оминути увагою невеличку країну в центрі Європи - Україну. Чи існує українська мультиплікація взагалі?

І я залишаю за собою право до нашого музею додати ще одну кімнату – української мультиплікації.

Музейна кімната № 4.Українська анімація.

Україна – молода держава, тому витоки української анімації слід шукати ще в радянські роки.

Слайд 22 

Тому я звертаюсь не до вас, а до присутніх гостей, які виросли на мультиках студії «Союзмультфільм», створеної ще в 1936 році,коли перегляд мультфільмів був дуже обмеженим, а починався мультсеанс однаково: 

( перегляд телезаставки «Союзмультфільм»)

Приказка «Як їжачок в тумані» давно стала синонімом заплутаності і невизначеності. А народилась она завдяки незабутньому мультфільму, знятому Юрієм Норштейном в 1975 році. В 2003-му «Іжачок…» був визнаний кращим мультфільмом всіх часів і народів за результатами опитування 140 критиків і мультиплікаторів різних країн. Описувати його не має сенсу. його треба бачити.

( Перегляд фрагменту фільма “Їжачок в тумані”)

А творче об`єднання художньої мультиплікації на базі студії Київнаукфільм було створено лише в 1959 році.

Давайте згадаємо мультфільм , з якого ми почали сьогоднішній урок - «Жив-був пес». Цей мультфільм хочеться назвати українським, але це не так. Він знятий у 1982 за українською народною казкою «Сірко» російським режисером Є. Назаровим. Щоб його зняти, Назаров кілька разів приїздив в Україну: в музеях вивчав українську історію, фольклор, архітектуру, побут. А українські народні пісні для фільму запозичив у Київському інституті етнографіі і фольклору. 

А ось «Пластилінову ворону» придумав і створив український режисер-аніматор О. Татарський у 1980 році. «Пластилінова ворона» здобула понад 25 нагород на різних фестивалях, Гран-Прі на Всесоюзному конкурсі (1981), диплом на Міжнародному кінофестивалі у Габрово (Болгарія, 1982).

А ось це – Грай - хитрий і розсудливий козак, один з трьох нерозлучних козаків з мультсеріалу режисера В. Дахна «Як козаки…» (1967-1984) 

-Які історії про козаків ви бачили?

(перегляд фрагмента фільму « Як козаки…»)

Цей серіал, як і «Пригоди капітана Врунгеля» Д. Черкаського прославили українських аніматорів в усьому світі. Дахно за серіал «Козаки» відзначений : першою премією зонального огляду (Єреван, 1968), другою премією «Срібний сестерцій» IV міжнародного кінофестивалю у м. Ньон (Швейцарія, 1973), бронзовою медаллю Всесоюзного кінофестивалю спортивних фільмів(Ленінград, 1978) .У 1988 В. Дахно став лауреатом державної премії УРСР імені Тараса Шевченка за цикл мультфільмів «Козаки». Українські козаки – такі собі колоритні фольклорні герої, у всіх серіях присутнє аранжування українських народних пісень. Взагалі, від заснування і до сьогодні, фольклор є основним джерелом розвитку української анімації. 

А ось – квиток до сучасної української анімації. Мультфільм українського режисера С. Коваля «Йшов трамвай № 9» (2002) отримав на Берлінському кінофестивалі престижну кінонагороду – «Срібного ведмедя». Сюжет мультфільму простий, замальовка з життя : Львівський трамвай в годину пік, техніка – вже знайомий нам пластилін.

(перегляд фрагмента фільму «Йшов трамвай № 9»)

Кульмінація

Маємо надію, що українська анімація розвиватиметься й надалі. Адже за справу беруться молоді, творчі, перспективні…учні 9 класу. Ми вирішили не тільки дослідити історію мультиплікації, а й спробувати створити самим дещо в цій галузі. Тому, запрошую вас на прем`єру.

( демонстрація робіт)

Перша группа «Любов з першого яблука»

Друга группа «Комп’ютерна фантасмагорія»

Третя группа «Євромавпа»

Мультиплікація – необмежене поле для дослідження. І якщо тема вас зацікавила, я думаю ви продовжите пошук. Я можу вам запропонувати повний перегляд усіх мультфільмів, фрагменти з яких ви сьогодні бачили, і тих, які були тільки названі. Додатково можете ознайомитись з матеріалами, які готували ваші попередники 

(перегляд презентації «Церква мультиплікації») 

Розв’язка

Я хочу нагадати, що у нас залишилась одна листівка, і одне відкрите запитання : 

Чи можна мультиплікацію вважати мистецтвом?(відповіді учнів)

Яка з анімаційних технологій вам найбільше сподобалась?

Самооцінювання.

Післядія

Домашнє завдання «Десять мультфільмів, яким хочеться подякувати за щасливе дитинство»
Домашнє завдання «Десять мультфільмів, яким хочеться подякувати за щасливе дитинство,Намалювати малюнки для створення анімації

Немає коментарів:

Дописати коментар